Frelloskolen er meget mere end en skole; det er et foranderligt læringsunivers - en ramme for børns personlige- og faglige udvikling.
Frelloskolen er en ny 4-sporet skole (0.-9. klasse) på ca. 10.000 m² med tilhørende udearealer til ophold, leg og læring, der er placeret ved det nuværende Varde Fritidscenter.
Den overordnede bygningsstruktur fremstår som en sammenstilling af 4 primære bygningsafsnit, der huser de tre afdelinger og administration, som er forbundet via et centralt placeret bygningsvolumen, indeholdende fagområder og skolens hjerterum. Strukturen bryder derved skolen ned i mindre afsnit, der møder eleverne i øjenhøjde, og tydeligt er markeret som klart definerede afdelinger, således den enkelte elev kan se hvor de hører til.
Et stort samlende aktivitetsområde, kaldet Torvet, skaber sammenhæng mellem Frelloskolen og Fritidscenteret, som en åben og solrig pladsdannelse der byder indenfor til leg, aktivitet og læring.
Skolen er disponeret som tre selvstændige afdelinger -”skoler i skolen”, hvor der i hver af de tre afdelinger opstår et lokalt fællesskab i relation til alderstrinnet. Mellem afdelingerne ligger skolens fælles funktioner, som fagområder og PLC, der samles omkring det centrale hjerterum, kaldet ” Det gyldne rum”.
”Det gyldne rum” fungerer som husets centrale mødested og er et organisatorisk omdrejningspunkt der binder skolens tre afdelinger sammen.
Det grønne trækkes helt ind til bygningens hjerterum via store glaspartier i de læfyldte gårdrum mellem afdelingerne, ligesom det grønne med tiden kan udfoldes på taghavernes pergolaer, således naturen kan opleves som en integreret del af skolen.
Frelloskolens arkitektur er inviterende og legende og udført i materialer og skala, der er tilpasset konteksten og funktionen. Store varierende vinduespartier og karnapper tilfører masser af liv og skaber et uhøjtideligt udtryk på bygningerne, hvor intentionen er at eleverne skal “føle sig hjemme”.
De primære facader består af varme sandgrå teglsten, der er kombineret med træbeklædte partier i Thermowood ved indgange, fagområder og på taghaver.
Uddrag fra dommerbetænkningen:
”Kombinationen af fremragende indlevelse og fortolkning af programmets funktionsbeskrivelser, omsat og bearbejdet til en overlegen og iderig arkitektonisk besvarelse, leveret i en gedigen materialekvalitet, gør dette forslag til konkurrencens uden sammenligning bedste besvarelse.”
"Det overordnede greb har skabt en fremragende og kompakt skolebygning, som både organisatorisk og arkitektonisk svarer på konkurrenceprogrammets ønsker og krav med fremragende og klogt udformede løsninger, som vil medføre en aktiv og inspirerende skole”.
”Forslaget anerkendes for at have leveret et arkitektonisk smukt og harmonisk bygningsanlæg og landskab, som på en særdeles overbevisende måde leverer et positivt bud på fremtidens skole i Varde.”
Fotograf: Martin Schubert
® 2018 gpp arkitekter a/s | Persondatapolitik