en-icon.png
uk-flag-bw.png
First image:
20-2510-NSH_07
Navn:

Sommerbæk Børnehus og Skole

Beskrivelse:

DGNB og hjerte


Sommerbæk Børnehus og Skole i Hørning er et levende fællesskab, hvor skolen, daginstitutionen og fritidsaktiviteterne smelter sammen med naturen udenfor, og tilsammen skaber en helhed af et børne-, unge- og voksenunivers med liv og aktivitet fra tidlig morgen til sen aften.


I Hørnings nye Skole og Daginstitution har vi ladet os inspirere af naturen i området og det omkringliggende landskab. Vi ønsker med projektet at skabe et sted som åbner sig op og styrker energien i området og som aktiverer de omkringliggende naturområder med stier og aktivitetsmuligheder, som vækker det åbne land til live.


Den nye skole og daginstitution i Hørning er således et enestående eksempel på hvordan arkitektur, pædagogik, fællesskab og natur smelter sammen til et sammenhængende byggeri og landskab.


Sommerbæk er mere end blot en skole, en daginstitution og et fritidscenter. Det er en helt ny dynamo for lokalområdet og Hørning by.

Skolen består af 4-spor (0.-3. klasse), mens daginstitutionen indeholder 4 børnehavegrupper og 3 vuggestuegrupper. Det samlede byggeri er ca. 7200 kvadratmeter med tilhørende udearealer til leg, læring og ophold i naturskønne omgivelser.


Den samlede bygningsmasse fremstår som et ligeværdigt “tre-kløver” fordelt på 3 primære bygningsafsnit, der huser Daginstitution, idrætsfaciliteter og Indskoling, som bindes sammen af fællesareal – Torvet, som sammen med mange fælles funktioner udgør hjertet i byggeriet. Midt på torvet ligger det nedsænkede samlings- og opholdsareal, Lysningen, der opfordrer til socialt samvær og fremstår som en uformel læringsplatform.

Bygningen er organiseret som mindre "bygninger i bygningen" for at møde børnene i øjenhøjde, således det enkelte barn føler tryghed i at kende ”hvor de hører til”. Her kan man vokse med bygningen, fra at være et lille barn til ungt og oplyst menneske.


"Skolen på Vrangen" har været et meget centralt tema i udformningen af skolen. Herigennem er der sat fokus på og skabt rammer for meget mere udeundervisning . Det vil sige, at man fra skolens indendørsfaciliteter kan bevæge sig ud på udendørs opholdsarealer. Skolen på vrangen foregår i det nære uderum, tæt på afdelingerne, hvor overdækninger og udeværksteder tilbyder inspirerende og gode forhold for at trække undervisningen med udenfor, der er tilpasset hver enkelt årgang og afdeling. Her findes de samme aktiviteter og læringsrum til undervisning udendørs, som der findes i interiøret, bl.a. formidlingszoner, værkstedsområder, samarbejds- og fordybelseszoner.


Placeringen i overgangen mellem Hørning by og det åbne landskab bliver afspejlet i bygningens arkitektur, som er inspireret af byens taktfaste karakter og landskabets mere naturlige elementer.


Det gennemgående arkitektoniske udtryk er karakterfuldt og tidløst, udført i et nutidigt formsprog. Bygningen består af flere bygningsafsnit, der ligger samlet omkring et fælles centrum. Fremspring og indskæringer i facaden giver bygningen et imødekommende og varieret udtryk. Bygningens formgivning skaber derved mange gode gårdhaver og mellemrum. Disse er med til at skabe en levende facade, hvor uderummene indrammes af bygningsintegrerede overdækninger, der understreger ”Skolen på Vrangen” med udeundervisning og lege- og opholdsarealer.


Det nye byggeri skal understøtte en bæredygtig udvikling og inspirere til en grønnere tænkning. Her lærer børn at leve og agere ud fra en bæredygtig helhedstankegang mellem mennesker, miljø og natur, både nu og i deres fremtidige liv.


Byggeriet skal DGNB-certificeres til guld. 


Fotograf: Martin Schubert 

Billeder:
20-2510-NSH_07
20-2510-NSH_09
20-2510-NSH_08
20-2510-NSH_11
20-2510-NSH_10
20-2510-NSH_20
20-2510-NSH_18
20-2510-NSH_16
20-2510-NSH_19
20-2510-NSH_12
20-2510-NSH_13
20-2510-NSH_17
20-2510-NSH_15
Byggesum:
108,8 mio.

® 2018 gpp arkitekter a/s    |    Persondatapolitik

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.