Den nye skole på Frederiksbjerg med dens udearealer er i ordets bogstaveligste forstand en udadvendt skole, som orienterer sig imod kvarteret og inviterer indenfor. Skolens udearealer og aktiviteter på tagene fungerer nemlig både som lege- og læringslandskab for skolens mange børn og samtidigt som et inspirerende og uformelt åndehul for kvarterets beboere.
Skolens hovedindgang ligger på hjørnet af Ingerslevs Boulevard og Skt. Anna Gade, hvor den store overdækkede forplads tager uformelt imod. Pladsen er møbleret som en "søljeskov" med spredte siddeplinte, der indbyder til leg og ophold.
Bygningen er overordnet disponeret i 2 hovedområder; et skoleafsnit til højre for og "byens hus" til venstre for hovedindgangen. "Byens Hus" indeholder funktioner, som cafe, multisal og faciliteter for klubberne på Frederiksbjerg, der også benyttes af lokale og andre aktører end skolen. Herudover rummer huset også en børnehave i stueetagen, der er disponeret i forlængelse af indskolingsafsnittet.
Bevægelse fremmer trivsel og læring. Frederiksbjerg Skole er derfor tegnet ud fra ambitionen om, at bevægelse skal være del af elevernes skoledag. Det betyder, at bygningens etager er vævet sammen af et fabulerende atriumrum, der både indbyder til leg og bevægelse og samtidigt binder klynger, fagtorve og "kvarterets hus" sammen i et spændende rumforløb.
Skolen er udviklet med udgangspunkt i Aarhus Kommunes 360 graders bæredygtighedsstrategi. Mursten fra den gamle Skt Anna Gades Skole, som tidligere lå på stedet, er blandt andet derfor genanvendt til den nye skole. Resultatet er stoflige facader i genbrugstegl, der har patina, der fortæller en historie og samtidigt passer ind i området.
Præmiering:
Årets Byggeri 2016
Årets skolebyggeri 2016
Aarhus Kommunes arkitekturpris 2017
AZ Award of Merit, vinder i kategorien; Innovative og inspirerende byggerier over 1000 m²
Danish Design Award, finalist 2017
Billeder af ©Hufton+Crow.
® 2018 gpp arkitekter a/s | Persondatapolitik